Hop til hovedindholdet

Skovby Forsamlingshus & Borgerforening

Fællesspisning og foredrag om Tvind-skolerne indefra.

Dato og tid

Onsdag d. 23. oktober 2024 kl. 17:30 til 20:30

Lørdag d. 19. oktober 2024 kl. 23:00

Skovby Forsamlingshus, Ringvejen 8, 8464 Galten Skovby Forsamlingshus
Ringvejen 8
8464 Galten

Fællesspisning og foredrag om Tvind-skolerne indefra.

Arrangementsbeskrivelse

Foredrag med Walther Holberg Petersen og Jens Bjørn Henriksen d. 23/10 kl. 17.30

Kom og hør en fascinerende fortælling fra et af Danmarks mest banebrydende skolesamvirker, Tvind. Underviser og møllebygger Walther Holberg Petersen tager os med på en rejse gennem sit liv som medlem af Tvinds lærergruppe siden 1977, hvor han har oplevet og været en del af nogle af de største projekter inden for bæredygtighed og social forandring. Og Jens Bjørn Henriksen, der var med igennem hele processen ved opførelsen af Tvindmøllen, bidrager med sin del af historien – nu 50 år efter første spadestik til kraftværket.

Tvind er kendt for at have bygget verdens dengang største vindmølle, Tvindkraft, på Vestjyllands åbne vidder. Vindmøllen blev skabt af en gruppe lærere, arbejdere og studerende – ikke kun som et teknologisk vidunder, men som et symbol på selvforsyning og ansvar for fremtiden. Tvindkraft markerede begyndelsen på det, der i dag er en af de mest udbredte vedvarende energiformer globalt – vindkraft.

Gennem årene har Tvind bevæget sig fra at være et skolesamvirke i 70'ernes Danmark til at blive en international organisation med udviklingsprojekter i over 50 lande i verden. Walther vil dele sine oplevelser fra denne rejse og give indblik i, hvordan Tvind har taget kampen op med de globale udfordringer, vi står overfor i dag – fra klimaforandringer og krige til sociale uligheder.

Foredraget byder også på personlige anekdoter fra deres mangeårige engagement i Tvind, hvor de har oplevet alt fra konstruktionsprojekter til undervisning og globalt samarbejde. Dette er en unik mulighed for at få et førstehåndsindblik i både Tvinds historie og de værdier, der har formet Walther og Jens Bjørn som underviser og mennesker

Skovby Forsamlingshus inviterer til Fællesspisning og foredrag den 23. oktober kl. 17.30 -20.30

Arrangementet koster 95,-kr for hovedret, samt kaffe/the og kage.

Tilmelding er nødvendig senest mandag d. 19.oktober.

Billetter
kan købes her: skovby-galten-forsamlingshus.dk eller ring til Hanne på telefon 9199 4447

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >